Alumne ric, alumne pobre. 1ª Part: L’alumne pobre

Fa una temporada llarga que es preveu l’arribada de nous enginys informàtics que han de fer de les Noves Tecnologies un element integrat a la vida quotidiana dels ciutadans del món, sigui quina sigui la seva posició geogràfica o social. És força conegut que les classes mitjanes dels països desenvolupats han anat gaudint sense retards significatius dels avenços tecnològics que s’han produït en els darrers vint anys i que la major part del món encara no n’ha pogut incorporar ni una petita part, creant una perillosa fractura digital que pot comprometre el desenvolupament futur d’enormes col·lectius de persones.

En aquests moments hi ha un mínim de tres intents seriosos de trencar explícitament aquesta barrera. Tots tres es decanten per crear tecnologies barates, que siguin accessibles a la població ja sigui a través de les lleis de mercat o mitjançant la protecció i supervisió dels estats. Són els projectes OLPC, Longmeng i Simputer. Longmeng és una iniciativa xinesa per a fer accessible el PC a la població del seu país. Ha de ser un aparell amb una potència similar a un PIII mogut per un Línux adaptat amb un preu final de 100€. Simputer és un aparell dissenyat a la Índia, entre PDA i ordinador amb Línux al seu cor, que s’ha posat recentment a mercat per un preu proper als 200€.

OLPC és el projecte del que se n’espera una implantació més àmplia i que té, de bon tros, la repercusió mediàtica més important. Es tracta d’un aparell similar a un portàtil petitò, gairebé de joguina, pensat per a usos escolars. Porta un processador petit de 500MHz, 128MB de DRAM i no emmagatzema en un disc dur, sinó en una memòria Flash de 500MB o 1GB. La pantalla és de 12 polzades en color. L’equip té connectivitat wifi i uns quants connectors USB.

OLPC Obert

En el cor, un sistema operatiu Línux adaptat a la màquina. La interfície de treball és aquesta: 

OLPC - Interfície

L’aparell es pot plegar donant-li forma de tablet i actuant com un eBook. Com està pensat per a treballar en llocs que no tinguin subministrament elèctric, fins i tot porta un dispositiu en forma de manovella per a alimentar les bateries.

OLPC muntat com ebookOLPC

La configuració de l’ordinador permet als alumnes escriure, fer comptes, dibuixar, gestionar correu electrònic, navegar per internet i veure audiovisuals. Pràcticament el 90% de les funcionalitats pràctiques d’un PC escolar.

Tot l’equip ha de tenir un cost de producció ratllant els 90$ i un preu de mercat de 100$, poc més de 80€, menys que un reproductor de MP3.

En aquests moments, els gestors del projecte estan en procés de fabricació i pilotatge. Diuen que intentaran produir 10 milions de màquines per aquest any 2007 a través de Quanta, el gegant industrial taiwandès i  que seran servides als governs de Brasil, la India, Xina, Argentina,  Rússia, Líbia i altres estats africans, qui els ha de distribuir entre la seva població escolar.  Podeu visitar la seva pàgina per estar al dia de la informació bàsica.

Pel que respecta a la consolidació de  la igualtat d’oportunitats educatives entre rics i pobres, les implicacions de l’èxit d’un projecte com aquest són molt grans, enormes. Si els estats fossin capaços de servir connectivitat inalàmbrica als seus ciutadans i aprofitant l’explosió de la web 2.0, gairebé qualsevol nen del món, a través del seu mini PC podria accedir a idèntics recursos educatius. El contrast entre aquesta possibilitat i les brutals diferències econòmiques que hi han en el món contemporani és extraordinàriament inquietant.

Girant la mirada a casa nostra, imagineu, per un moment, que aquesta idea tingui èxit, es consolidi i, per tant, la maquineta mantingui el preu, guany en prestacions i, finalment, aterri al nostre mercat? Som capaços de valorar l’impacte educatiu que pot tenir al nostre sistema aquesta circumstància? Que qualsevol alumne pugui portar a classe un mini PC propi, que l’hi ha costat bastant menys que el material escolar de l’any, que sigui susceptible de connectar-se a la xarxa i accedir a la legió d’aplicacions web ja disponibles a l’actualitat provoca emoció i inquietud. I no és un somni remot. Ho veurem i ben aviat. La gran pregunta és si els professors estarem preparats per a posar-ho al nostre favor.

 

Anuncis

0 Responses to “Alumne ric, alumne pobre. 1ª Part: L’alumne pobre”



  1. Feu un comentari

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s





%d bloggers like this: