Refrescant LaTeX

pinguilatexAra fa deu anys vaig descobrir Línux. En aquells moments es tractava d’un sistema operatiu poc amable, que era difícil d’instal·lar i bastant difícil de mantenir si no tenies formació en Unix -com era el meu cas-. Les primeres distribucions que van viure al meu PC van ser les RedHat 4.1 i 5.0.

Una de les perles més remarcables que em va facilitar el nou sistema operatiu va ser el LaTeX. Una meravella de programari que feia possible escriure documents d’acabat professional amb molt poc esforç. Documents sempre millors que els equivalents escrits amb el WordPerfect, el processador de text de DOS i Windows que encara utilitzava en aquella època. Amb LaTeX, i de manera molt natural, escrivies documents perfectament maquetats, ben estructurats i consistents.

Amb la consolidació dels editors WYSIWYG, el PageMaker i les poques necessitats de produir documents de qualitat en paper,llibrelatex vaig anar abandonant la joguina. Un company de feina em va passar, fa uns dies, el material de suport d’un curs que està preparant. Em va comentar que estava escrit amb LaTeX. Em va sorprendre, perquè en el meu entorn laboral no és habitual que s’utilitzin programes poc convencionals. I em va aixecar el punt de nostàlgia suficient com per a retrobar-m’hi.

Vaig obrir el portàtil, que porta el darrer Ubuntu en català i em vaig instal·lar els paquets de LaTeX. Només em va fe falta escriure al terminal:

 

sudo apt-get install tetex-base tetex-bin tetex-extra

 

Vaig buscar un editor de LaTeX per a Línux per no haver d’escriure com en els vells temps, amb el vi, i vaig localitzar el Kile. Un programa magnífic que et permet escriure, compilar els documents i traduir-los a PDF amb dos clics. El vaig instal·lar així:

 

sudo apt-get install kile

 

Amb el Kile vaig haver d’incorporar moltes llibreries del KDE, però val la pena. Finalment, per a escriure unes presentacions que he de preparar aquests Nadals, vaig afegir el paquet beamer:

 

sudo aptitude install latex-beamer

 

Això és tot el que he necessitat per treballar. He passat uns dies baixant d’Internet una dotzena de documents sobre LaTeX, repassant les comandes bàsiques i revisant les possibilitats del programa per les meves necessitats actuals. Què agradable és escriure per aquest processador i què potent el concepte de separar la redacció d’un document del seu muntatge i acabat.

Si us tempta la idea de tastar una manera de processar texts completament diferent a l’OpenOffice Writer o el Word podeu informar-vos aquí:  

Pàgina del Joan Queralt, company de professió i expert en LaTeX

Pàgina del usuaris catalans de TeX

Pàgina d’usuaris hispans de LaTeX

Anuncis

2 Responses to “Refrescant LaTeX”


  1. 1 Joan Queralt 1 gener, 2007 a les 11:06 am

    Àngel: més que expert, afeccionat. Jo també disfruto força amb LaTeX tot i que encara treballo amb window$. Per això em vaig decidir a publicar el que anava aprenent: és una manera de donar-ho a conèixer i de “xuleta” per trobar allò que he anat fent.

    Molt interessant l’explicació de la instal·lació a Ubuntu. Me l’apunto 🙂

  2. 2 asolans 7 gener, 2007 a les 8:37 am

    Hola Joan,
    Una llàstima que LaTeX tingui una comunitat d’usuaris petita i relativament poc visible. Per això veig important la teva pàgina -i especialment perquè l’escriu un professor- fa de referència per a qui vulgui iniciar-se i va donant solucions a força problemes quotidians d’edició.


Deixa un comentari

