Com hem de fer els dissenys multimèdia. Els principis de Mayer.

CognicióGairebé tots els professors que hem tingut la sort de treballar amb la pissarra digital a classe ens hem trobat amb la necessitat de preparar material multimèdia. Particularment recorrem a les presentacions, un dels mètodes més senzills per a preparar contingut docent ordenat, resumit i acompanyat de fotografies, vídeo, enllaços i so.

Quan us poseu a escriure un ‘power’, un ‘impress’ o feu un ‘flash’, heu pensat quina és la millor manera de disposar les peces en el document per aconseguir la màxima eficàcia instructiva?

Aquest tema, que implica la confluència de cognició, aprenentatge i tecnologia, és un dels preferits de la psicologia educativa. Us resumeixo, força superficialment tot sigui dit, el que ha descobert Richard E. Mayer, un professor de psicologia de la Universitat de Califòrnia Santa Bàrbara que fa prop de trenta anys que es dedica a la recerca en aquest camp i que ha estat capaç de proposar una tipologia de set principis, alguns d’ells fàcils d’aplicar quan fem documents multimèdia. Són aquests.

CervellEstà demostrat que s’aprèn millor i es recorden durant més temps les coses que s’han treballat utilitzant imatges juntament al llenguatge verbal que no pas les que només s’han explicat verbalment a la classe. Quan més sentits s’utilitzen el l’aprenentatge, més potent és el resultat. En tots els trams educatius i per totes les matèries. Inqüestionablement. Aquest és el principi del multimèdia. Evident però a vegades oblidat. El fonament psicològic del principi multimèdia rau en que

  • Els humans processen la informació separadament a través de dos canals diferents: per una banda la informació visual, per l’altra la sonora.
  • Tots tenim una capacitat de processament simultani limitada per a cada canal.
  • L’aprenentatge actiu, que és el que busquem, suposa estar aten a la informació que rebem, triar-la, i organitzar-la en representacions mentals que acaben integrades amb altres representacions mentals que ja tenim al cap.

Continuem, el segon principi de Mayer és el de la contigüitat espacial: s’aprèn millor quan el text i les imatges que l’il·lustren estan juntes que no quan estan allunyades a la pàgina o pantalla: quan feu una presentació no separeu massa el text de les imatges i mai poseu el text en una diapositiva i el multimèdia en una altra. També s’aprèn millor quan l’explicació i les imatges es presenten simultàniament i no consecutivament. Aquest és el principi de la contigüitat temporal.

Presentar simultàniament text i imatge és millor

Separar text i imatge no és eficaç

Principi de proximitat. Millor la primera foto que la segona

El següent principi, el de coherència, és de lectura i reflexió obligada pels aprenents de dissenyador multimèdia: s’aprèn millor si al document multimèdia no hi ha sons, paraules o imatges estranys. Atenció amb l’excés de botons que salten, músiques i fotografies espectaculars o fons de pantalla decorats. Aquests elements NO motiven els alumnes; els destorben l’aprenentatge. Vaja, que aprendre no és anar al cine. Si en el document multimèdia hi ha elements sense funció explícita en l’aprenentatge, fora.

Els principis que venen ara estan pensats per a descol·locar els professors que creuen aferrissadament en el text escrit com a mecanisme principal d’aprenentatge:

Segons el principi de la modalitat, s’aprèn millor quan el professor presenta una animació i en fa una narració que quan deixa els alumnes treballant amb animació sense veu i amb text. És millor que el professor expliqui que no que l’alumne llegeixi. En altres paraules i en un altre context, els multimèdia pensats per a l’autoaprenentatge són millors si porten incorporada una narració que no pas un text. L’explicació d’això està en la teoria dels dos canals: el multimèdia ocupa el canal visual, l’explicació el canal auditiu: es complementen. Si hi ha multimèdia -canal visual- i text -també canal visual-, els dos medis s’interfereixen.

Si arribats aquí penseu que la solució al problema és posar imatge, afegir text i a més fer l’explicació -i així assegurem l’aprenentatge- us estareu equivocant: el principi de redundància assegura taxativament que és molt més eficaç un multimèdia amb narració i sense text que un multimèdia amb narració i amb text. Se siente. Atenció amb el text quan treballem documents multimèdia narrats: interfereix!

Narrar amb imatges sense text és millor que narrar, amb imatges i text
Millor Imatge + Narració que Imatge + Text

Finalment, un darrer principi, el de la personalització. Aquest té a veure amb el llenguatge, oral i escrit, que utilitza el professor quan prepara el material: és substancialment més eficaç la utilització d’un llenguatge planer que no pas un llenguatge formal. Ja sé que això sona malament, especialment als instituts on ens agrada que els nois s’acostumin al llenguatge culte. No es tracta, però, de triturar la llengua, sinó d’utilitzar un llenguatge de proximitat amb l’estudiant. En el document de Mayer que us enllaço hi ha algun exemple.

Mayer també ha sistematitzat una idea que a tots els professors ens resulta evident: no tots els alumnes aprenen de la mateixa forma amb els multimèdia. Hi ha grans diferències individuals pel que fa a la influència que té el disseny d’una lliçó multimèdia en l’aprenentatge. Demostrat: un bon disseny multimèdia afavoreix als alumnes amb menors destreses intel·lectuals, mentre que els millor dotats suporten millor les interferències. Un bon material multimèdia afavoreix, doncs, una relativa igualtat d’aprenentatges entre alumnes diferentment dotats.

L’autor dels Principis:

Richard E. Mayer

Richard E. Mayer és professor de psicologia de la Universitat de Califòrnia Santa Bàrbara. Des dels anys 70 es dedica a la recerca en psicologia de l’Educació. És un dels investigadors més importants en el tema de la interacció entre la cognició, instrucció i tecnologia.

Anuncis

2 Responses to “Com hem de fer els dissenys multimèdia. Els principis de Mayer.”


  1. 1 Assumpta 20 Mai, 2008 a les 5:12 pm

    Deu nidó el que ens ha costat arribar a aquestes conclusions!!!

  2. 2 M. Àngels 5 Juny, 2008 a les 8:07 pm

    La veritat és que ja va essent hora trobar informació interessant en relació al material relacionat amb les tic tac o com en volguem dir. tenim molt a fer i lectures com les de lAngel Solans és de gran utilitat
    ma


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s





%d bloggers like this: